< Lifestyle

Kako da sami popravite bicikl - Besplatni saveti

Alat za bicikle - Prodaja Shoppster

Da li praktikujete da lepo vreme koristite za vožnju biciklom? Pre nego što krenete na ulicu, uverite se da je svaki deo vašeg bicikla ispravan i spreman za polazak. Redovno servisiranje bicikla čini ga  bezbednim, stabilnim i sigurnim da nećete imati problema tokom vožnje.

Kako bi sve bilo na svom mestu, i kako bi stvari držali pod kontrolom, svaki biciklista treba da poseduje osnovni alat za rešavanje mogućih kvarova u toku vožnje. Zbog toga uz sebe morate da imate najosnovniji komplet stvari bez koje se ne polazi na put, u šta najčešće spada pumpa za gume,  komplet ključeva za šrafove,  zakrpe za gume, alat za lanac i ulje za podmazivanje.

Kao i svako drugo vozilo, i bicikl se troši tokom upotrebe, pa je potrebno s vremena na vreme proveriti njegovo stanje, podesiti osnovne komponente i po potrebi zameniti potrošne delove. Osim što je bezbedniji za vožnju, potpuno funkcionalan bicikl ima i bolje performanse, udobniji je i ne morate da se plašite da će vam pedala otpasti „usred ničega” 150 kilometara od kuće, dok jure psi ili slično....

 Da bismo izbegli ovaj veoma realističan scenario, proverite stanje vašeg bicikla i utvrdite da li mu je možda potrebna popravka. Ovo su osnovne stvari za svaki deo vašeg bicikla koji treba da prekontrolišete pre nego što otvorite sezonu vožnje.

Kako se pravilno naduvavaju gume?

Ako bicikl nije vožen nekoliko meseci, gume su gotovo sigurno izgubile pritisak, pa ih naduvajte prema specifikacijama napisanim na bočnoj strani gume. Ako je guma probušena, ona će najčešće vrlo brzo i glasno gubiti vazduh, međutim, uz neka oštećenja, zračnica gubi vazduh veoma sporo – ovu vrstu oštećenja prepoznaćete ako morate da ponovo naduvate gumu posle svake vožnje. U slučaju probušene ili oštećene unutrašnje cevi, možete pokušati da je popravite ili jednostavno stavite novu.

Ispuštene spoljne gume najlakše je prepoznati po istrošenim rebrima i samom gazećem sloju. Takve gume se lakše oštećuju, više klize po asfaltu, a posebno po šljunku, blatu i sličnim uslovima. Ako morate da ih zamenite, dobra vest je da nisu preskupe i da možete sami da izvršite zamenu jer je jednostavna i ne zahteva profesionalni alat.

Koji alat je potreban za centriranje točkova?
 

Točak treba da bude okrugao, bez oštećenja i ne sme da tokom kretanja ide levo-desno. Ako nije okrugao, to znači da mu je obod oštećen i da ćete morati da nađete novi, jer  sve moderne felne su aluminijumske, pa ih je nemoguće ispraviti. Hod levo-desno takođe znači da točak zahteva centriranje. Centriranje se vrši zatezanjem i otpuštanjem pojedinačnih žica na točku i zahteva mirnu ruku, stativ za centriranje i poseban ključ za centriranje.

Kako bi se ne bi desilo da krenete da popravljate i nemate potreban alat, savet je da obavezno nabavite komplet alata za popravku (preporučujemo Unior), i popravka će vam biti veoma olakšana. Pored kompleta, od velike pomoći će vam biti ako nabavite i neka od sredstava za čišćenje i podmazivanje, koje biciklisti često koriste. Mnogi roditelji, kako bi im vožnja sa decom bila udobna, koriste odgovarajuće sedište, koje možete lako da podestite.


Saveti za adekvatno servisiranje osovina i pedala

Ovo su mesta oko kojih se točkovi rotiraju. Ako točkove okrećete u praznom hodu, oni bi trebalo da se rotiraju glatko i tiho, da ne škripe i tresu se. Preporučljivo je da se na svakih par godina rastave glave i da se podmažu kuglice u ležajevima, pa ako to niste uradili, možda je vreme. Neće biti skupo, a kupiće vam još nekoliko godina bezbrižne vožnje. Sve što je rečeno o osovinama važi i za pedale. One ne zahtevaju mnogo održavanja i retko se kvare, ali  je dobro da ih rastavite i podmažete svakih nekoliko godina jer se kuglični ležajevi u njima vremenom isušuju i počinju da se se troše. Šta ako pedala „klapara“ tokom vožnje? Zategnite zavrtnje na njoj. Ako i dalje škripi, rastavite je, zamenite mast na osovoni unutar nje i ponovo sastavite.

Koji su sve uzroci neispravnih kočnica?

Kočnice su po mnogima najvažniji delovi bicikla i moraju da budu ispravni i da budu pravilno podešene kako bi efikasno obavljale svoju namenu. Brzo i lako u smislu da vas snažnijim pritiskom bez problema prebace preko volana ili blokiraju zadnji točak. Ako kočnice slabo koče, problem, u zavisnosti od vrste kočnica, može biti u istrošenim pločicama, istrošenim sajlama, vazduhu u hidrauličnom sistemu ili, najčešće, loše podešenim kočnicama. Iako je to prilično jednostavan mehanički sistem, podešavanje kočnica na biciklu je pomalo crna magija da se pronađe savršen kompromis između snage kočenja, dobre modulacije i nedostatka škripe. Ako niste navikli da se petljate sa svojim biciklom, a kočnice vam ne rade dobro, najbolje bi bilo da posetite servisni centar.
 

Kako uočiti istegnuti lanac i potrošene lančanike?

Ako redovno podmazujete lanac i proveravate njegovo trošenje, lančanici bi trebalo da traju koliko i sam bicikl. Istrošeni lančanici imaju oblik sličan zubima ajkule i zato ih lanac često preskače. Lanci su pod stalnim radom tokom vožnje i rastežu se tokom dužeg vremenskog perioda. Istegnuti lanac ne leži savršeno na lančanicima i samim tim izaziva preskakanje i više oštećuje lančanike. Obično se lanac i zadnji lančanici menjaju zajedno. Nažalost, ne postoji jednostavan način da se izmeri istrošenost lanca.

Ako vam se lanac na bicikli olabavio i neprestano spada sa prednjeg menjača proverite olabavljene zavrtnje na zupčaniku i zategnite ih. Prilikom menjanja brzina lanac se glasno čujeMoguće je da su se između zupčanika zaglavili komadići zemlje i prljavštine. Ako vidite blato, travu, lišće, grančice ili bilo šta zaglavljeno između zupčanika, uklonite ih. Ovo je verovatno uzrok preskakanja jer ne dozvoljavaju lancu da pravilno stane na zupčanik .

Uklonili ste zupčanike da ih očistite, vratili ih, namestili lanac, još uvek i sada lanac „koči“  Možda ste okrenuli pogonski zupčanik na pogrešan način. Ponovo ih rastavite i postavite ih ispravno. Normalno, vijci treba da se uklapaju u udubljenja na lancu. Takođe, pogledajte odozgo da biste bili sigurni da postoji jednak razmak između zupčanika. Pojavljuje se rđa na zupčaniku ili lancuMalo rđe ne znači odmah da je sve uništeno i da treba da kupujete nove delove. Obično, korišćenje malo više ulja može sprečiti dodatno rđe, a ulje na lancu će očistiti rđu sa zupčanika dok se vozite.

 Da li je redovno podmazivanje menjača pola posla?

Ako se redovno čiste i podmazuju, menjači bi trebalo da traju koliko i sam bicikl. Najveći problem kod njih je obično to što nisu dobro prilagođeni. I prednji i zadnji menjač se relativno lako podešavaju.

4 problematične situacije u vezi sa gumama

1. ISPUMPANE ILI BUŠNE GUME


Ukoliko vam se guma ispumpala, prvo probajte da je napumpate. Ukoliko se odmah ponovo izduva, sasvim je jasno da je ili bušna ili da je ventil pokvaren. Šta god da je u pitanju moraćete da je zamenite ili popravite.Uz pomoć ključa ili džepnog alata skinite točak. Pre toga oslobodite i otkačite kočnice i pazite da pažljivo skidate lanac ako je u pitanju zadnji točak. Montiračima za gume lako ćete skinuti spoljašnju gumu. Idealno je da ih imate 3 komada, mada će i dva poslužiti. To su zapravo polugice kojima izvlačite gumu iz točka. Dovoljno je da samo jednu stranu spoljašnje gume oslobodite da biste mogli da izvučete unutrašnju gumu.

Ovde je potrebno da budete pažljivi i zapamtite položaj obe gume. Pregledajte unutrašnju gumu kako biste ustanovili gde je probušena. Kada to otkrijete, proverite tu poziciju na spoljašnjoj gumi kako biste izvadili ekser, trn ili staklo ukoliko se zaglavilo u spoljašnjoj gumi. Ako to ne uradite samo ćete probušiti i novu gumu koju montirate.Ukoliko vidite dve rupe, ili takozvani zmijski ugriz, to je skoro uvek signal da je guma bila nedovoljno napumpana i da ste malo jače naleteli na kamen ili ivičnjak koji je probušio gumu. Ukoliko imate set za krpljenje guma postupite po uputstvu. Ono se obično svodi na lepljenje zakrpe preko rupe ili oštećenja. Pored ovog, mogu da vam se dese i brojni drugi problemi, a evo najkorisnijih saveta kako da ih rešite.

2. ZAKRPLJENE GUME IZNOVA PUCAJU?

Ako su rupe na gumi na donjoj strani, proverite prstom ivicu gume. Vrlo je moguće da je felna točka van svog položaja, što omogućava da žica probuši gumu. Ako je na vrhu, postoji mogućnost da je u spoljnoj gumi neki oštar predmet. Pronađite ga tako što ćete nežno preći prstima preko unutrašnje strane gume. Kada ga pronađete, uklonite ga.

Ukoliko se desi da je često guma kada sednete na biciklu „uštinuta“, napumpajte dobro gume, pritisak u gumama je prenizak za vašu težinu.

Ako zakrpljena guma dobro ne naleže na felnu, prvo što treba da uradite je da pronađete mesto gde guma ne naleže, i ispustite  vazduh iz gume. Napumpajte gumu malo, i podesite gumu rukama da dobro legne u felnu.  Ukoliko je dobro legla, naduvajte je polako do kraja, vodeći računa da ponovo ne iskoči.

3. KRPLJENA GUMA NE NALEŽE DOBRO NA FELNU?

Pronađite mesto gde guma ne naleže, i ispustite  vazduh iz gume. Napumpajte gumu malo, i podesite gumu rukama da dobro legne u felnu.  Ukoliko je dobro legla, naduvajte je polako do kraja, vodeći računa da ponovo ne iskoči.

4. PRAVILNO LEPLJENJE PROBUŠENE GUME

Predeo oko mesta gde je guma probušena očistite, nanesite lepak i ostavite da se potpuno osuši, oko 5 minuta. Ne duvajte lepak ako želite da se brže osuši - ovo može ostaviti vlagu iz daha i otežati lepljenje. Prilikom nanošenja prilepka, izbegavajte dodirivanje lepka prstima.

Sada, ako ste sve ovo pročitali, ako ste zaljubljenik u biciklizam ili ste poželeli da se častite novim biciklom i određenom dodatnom opremom, budite uvereni da je Shoppster pravo mesto za vas.

Pored vozila za odrasle, nudimo i dečije bicikle ukrašene motivima iz njihovih omiljenih crtanih junaka. Izdvajamo iz ponude bicikle brenda Hiland i drugih.

Od dodatne biciklističke opreme možete pronaći sve alate koji su vam potrebni kako bi servisirali svoj bicikl.