Zapisi - Ljubica Marić

Književna zaostavština jedinstvene umetnice u istoriji srpske kulture XX veka. „Znakovi pored puta“ velike kompozitorke Ljubice Marić, pronađeni u njenoj rukopisnoj ostavštini, prvi put se nalaze pred čitaocima. Zapisi, misli, aforizmi, beleške, nacrti, nastajali od 1966. do 2000. godine, zajedno sa pesmama ove umetnice predstavljaju uzbudljivo svedočanstvo...
Vidi više
Književna zaostavština jedinstvene umetnice u istoriji srpske kulture XX veka. „Znakovi pored puta“ velike kompozitorke Ljubice Marić, pronađeni u njenoj rukopisnoj ostavštini, prvi put se nalaze pred čitaocima. Zapisi, misli, aforizmi, beleške, nacrti, nastajali od 1966. do 2000. godine, zajedno sa pesmama ove umetnice predstavljaju uzbudljivo svedočanstvo
Nema ocena
Cena:
572 RSD
Na stanju

Književna zaostavština jedinstvene umetnice u istoriji srpske kulture XX veka.
„Znakovi pored puta“ velike kompozitorke Ljubice Marić, pronađeni u njenoj rukopisnoj ostavštini, prvi put se nalaze pred čitaocima.
Zapisi, misli, aforizmi, beleške, nacrti, nastajali od 1966. do 2000. godine, zajedno sa pesmama ove umetnice predstavljaju uzbudljivo svedočanstvo o jed­nom životu posvećenom umetnosti.
Mudrost života, autentična saživljenost sa umetničkim for­mama, zainteresovanost za pitanja savremenog doba – to su temeljni izrazi zapisa Ljubice Marić.
Objavljeni povodom stote godišnjice rođenja Ljubice Marić, ovi zapisi osvetljavaju i njen život i njenu umetnost.
Priredio: Borislav Čičovački

Karakteristike

  • Žanr: Zapisi, misli, pesme
  • Format: 12x17 cm
  • Broj strana: 84
  • Povez: Broš

O autoru

Ljubica Marić (Kragujevac, 1909–2003), jedan od najznačajnijih srpskih umetnika 20. veka i jedan od najvećih srpskih kompozitora. Ljubica Marić je prešla ogroman umetnički i intelektualni put da bi, svojim opusom, omogućila srpskoj muzici dostojno mesto u evropskoj muzičkoj baštini.
Godine 1929. prva je ponela diplomu kompozicije stečenu školovanjem u Srbiji. Na Državnom konzervatorijumu u Pragu, Jozef Suk ju je primio na poslediplomske studije, a za vreme tih studija ona je pobrala velike uspehe na festivalima u Amsterdamu, Strazburu i Pragu. O njoj su kritičari pisali kao o genijalno obdarenoj ženi, a njenu muziku promovisao je veliki pobornik savremene muzike Herman Šerhen. Najznačajniji kamerni ansambli i orkestri tog vremena izvodili su muziku Ljubice Marić. Često im je sama kompozitorka dirigovala, a Alojz Haba joj je ponudio mesto asistenta na Odeljenju za četvrtstepenu muziku Državnog konzervatorijuma u Pragu. Drugi svetski rat je omeo nastavak njene međunarodne karijere. Najveći deo života provela je u Beogradu, živeći povučeno i komponujući izvanredna dela. Bavila se i likovnom umetnošću, pisala je filozofsku poeziju. Bila je profesor Muzičke akademije u Beogradu. Bila je redovni član Srpske akademije nauka i umetnosti.
Pred kraj života Ljubice Marić, njena muzika ponovo je sa oduševljenjem prihvaćena u velikim evropskim muzičkim centrima Holandije, Nemačke i Velike Britanije. U Amsterdamu se održao čitav niz koncerata njene muzike, izdat je kompakt-disk s kamernom muzikom, Fondacija KölnMusik naručila je od nje novu kompoziciju, izdavačka kuća Furore Verlag iz Kasela objavljuje partiture svih njenih muzičkih dela, a diskografska kuća Chandos Records iz Velike Britanije izdala je kompakt-disk s njenim najreprezentativnijim kompozicijama.
Ljubica Marić je prvi kompozitor koji je od melodija crkvenе muzikе vizantijskog porekla oblikovao celokupnu (melodijsku i harmonsku) strukturu sopstvenih neliturgijskih dela. U svojim kompozicijama ostvarila je visoko originalnu sintezu srednjevekovne muzike i avangardnih iskustava muzike 20. veka, stvarajući dela potresne filozofske liričnosti. „Ljubica Marić je upotrebila čitav arsenal savremene muzike da bi ostvarila visoki cilj. Ona govori iz dubine svoje duše, jasnim i impresivnim jezikom…“, reči su Dmitrija Šostakoviča o muzici Ljubice Marić. Njenu muziku i originalnost izraza hvalili su i drugi veliki umetnici 20. veka, poput Bartoka, Lutoslavskog, Habe, Nikolaja Slonimskog, Hermana Šerhena i Marijusa Flothausa. Svi oni su smatrali da dela Ljubice Marić spadaju među najveća muzička ostvarenja 20. veka.
Najznačajnija dela Ljubice Marić: kantata Pesme prostora, za hor i orkestar; Pasakalja, za orkestar; ciklus Muzika Oktoiha (Oktoiha 1, Vizantijski koncert, kantata Prag sna, Ostinato super thema Octoicha); Sonata za violinu i klavirInvokacija, za kontrabas i klavir; Monodija Oktoiha, za solo violončelo; kantata Iz tmine pojanje, za mecosopran i klavir; Asimptota, za violinu o gudački orkestar; Torzo, za klavirski trio.
Književna zaostavština Ljubice Marić sakupljena je povodom stote godišnjice njenog rođenja u jedinstvenu knjigu Zapisi (2009) u izdanju Arhipelaga.

Možda će vas zanimati i drugi artikli iz Arhipelag asortimana.

Zapisi - Ljubica Marić